SILABUS
NAMA SEKOLAH : SMK TARUNA MASMUR
MATA PELAJARAN : BAHASA INGGRIS
KELAS/SEMESTER : X. TKJ / 1-2
KOMPETENSI DASAR
|
MATERI PEMBELAJARAN
|
KEGIATAN PEMBELAJARAN
|
INDIKATOR
|
NILAI-NILAI
KARAKTER
|
PENILAIAN
|
ALOKASI WAKTU
|
SUMBER BELAJAR
|
||
TM
|
PS
|
PI
|
|||||||
1. 1 Memahami ungkapan-ungkapan dasar pada interaksi sosial untuk kepentingan
kehidupan
|
·
Greetings
and leave takings
− Good morning.
− How are you?
− I’m fine, thanks
− See you later.
·
Introducing
− May I introduce myself.
I am Budi.
− Ani, this is Ida.
− Nice to meet you.
·
Thanking
− Thank you very much.
− You are welcome.
|
· Listening
− About greetings,
introducing, thanking, leave takings, and apologizing
− Listening for
information
− Dictation
· Speaking
− Saying
greetings, introducing, thanking,
leave takings, and apologizing
− Role playing,
dialogues, introducing, thanking, leave takings, and apologizing
− Telling one’s self
|
· Ucapan salam (greetings) pada saat bertemu dan berpisah
digunakan secara tepat
· Memperkenalkan diri sendiri dan orang lain diperagakan
dengan tepat
· Berbagai ungkapan
terima kasih dan responnya digunakan secara tepat
|
· Religius
· Disiplin
· Kerja
Keras
· Kreatif
· Rasa
Ingin tahu
·
Bersahabat/komunikatif
· Cinta
Damai
·
Menghargai prestasi
· Jujur
·
|
·
Tes lisan:
Memperagakan dialog secara berpasangan
·
Tes
tertulis: Melengkapi dialog
· Penilaian sikap karakter
|
18
|
|
|
v Binhan,
Philip, 2006.:How To Say It” penerbit Kanisius
v Richard, jack C 2006, Person to Person;Starter, Student Book, New York,
Oxford University Press
v Long J C richards M.N, 1985, Breakthrough; A Course In English
Communication Practice new York, Oxford University Press.
|
|
· Apologizing
− I am
sorry for ...
−
Please forgive me ..
·
Words and
expressions used to show regrets and apologies:
- I’m
sorry that ...
·
Words and
expressions used to express sympathy:
- I’m sorry to hear that
· Grammar Review
− Personal Pronoun (Subject &
possessive)
v I – my
v You – your
− Simple Present Tense :
to
be & Verb 1
|
· Reading for information
−
Short passages
−
Dialogues
· Writing
− Completing dialogues
− Arranging jumbled dialogues
− Composing dialogues
|
· Berbagai ungkapan penyesalan dan permintaan maaf serta
responnya diperagakan secara tepat
· Ungkapan penyesalan dan permintaan maaf serta pemberian
responnya disampaikan dengan tepat.
· Ungkapan simpati serta pemberian respon terhadapnya
disampaikan dengan tepat
|
|
|
|
|
|
v Azar, B.S.1999. Understanding and
Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.
v Murphy, raymond, 1994, english Grammar in Use;A Reference and Practice
Book for Intermediate Students 2nd edition, UK Cambridge Universiy Press.
|
1.2
Menyebutkan
benda-benda, orang, ciri-ciri, waktu, hari, bulan, dan tahun
|
· Adjectives showing colours, quality, size, shape, age,
origin, material
- green, good, big, old, Indonesian,
wooden, dsb.
· Profession, nationality
- She is a doctor
- She is from Indonesia. So she is Indonesian
· Adjectives showing physical (appearance), non-physical
(characteristic)
- beautiful,
humorous dsb
·
Nouns
showing time, day, date, month, year
- six o’clock,
Sunday, 1st of May, July, 2006
· Grammar review:
Singular – plural
nouns.
- book –
books
- box -
boxes
- child –
children
-
fish – fish
|
·
Listening
− Matching pictures
with words
− Dictation
− Listening for
information
·
Speaking:
− Naming objects,
quality of objects and persons, professions, nationalities, and time of the
day.
·
Reading:
− Reading for
information
·
Writing:
− Completing passages
with suitable words
|
·
Nama-nama
benda dan kata yang mendeskripsikan benda yang terkait dengan warna, bentuk,
asal (origin), ukuran, bahan,
jumlah dan kualitas disebutkan dengan tepat.
·
Kata-kata
yang mendeskripsikan orang yang terkait dengan profesi, kebangsaan, ciri-ciri
fisik, kualitas, dan aktifitasnya disebutkan dengan tepat.
·
Waktu (time of the day), nama-nama
hari/tanggal, bulan, tahun disebutkan dengan tepat.
|
·
Religius
·
Toleransi
·
Disiplin
·
Kerja keras
·
Rasa Ingin tahu
·
Mandiri
·
Kreatif
|
·
Tes lisan: Mendeskripsikan
gambar secara lisan
·
Tes
tertulis:
− Meleng kapi kalimat
− Pilihan ganda
− Memberi label pada gambar
− Menjawab pertanyaan cerita.
· Penilaian sikap karakter
|
6
|
|
|
v Binhan,
Philip, 2006.:How To Say It” penerbit Kanisius
v Richard, jack C 2006, Person to Person;Starter, Student Book, New York,
Oxford University Press
v Long J C richards M.N, 1985, Breakthrough; A Course In English
Communication Practice new York, Oxford University Press.
|
1.3 Mendeskripsikan benda-benda, orang, ciri-ciri, waktu, hari, bulan, dan
tahun
|
· Cardinal and ordinal numbers
− ten, twenty, first, fifth, dsb
· Adjectives of quality: good, beautiful, dsb
· Adjectives of size:
big, small, medium, dsb.
· Adjectives of shape: round, square,
triangle dsb.
· Adjectives of age: old,
new, young, dsb.
· Adjectives of colour: blue, red,yellow, dsb.
· Nationality, profession
− John is an American.
− He is a very busy chef
· Adjective in series: a beautiful big U-shaped wooden house.
· Description of events:
The accident happened at nine PM on Monday, the 26th of
July 2006.
· Antonym / synonym
- Pretty = beautiful
-
Big X
small
|
·
Listening:
− Matching pictures
with words.
− Dictation
− Listening for
information
·
Speaking:
− Describing things,
people, profession, and nationalities
− Telling numbers,
responding to questions about numbers.
− Discussing things
based on physical appearance.
− Role playing
dialogues
·
Reading:
− Understanding and
discussing passages.
·
Writing:
− Describing things
− Matching numbers and
the way they are said.
− Arranging jumbled
paragraphs.
− Composing dialogues
involving the use of numbers in various contexts
− Writing paragraphs
based on pictures.
|
·
Bilangan (cardinal / ordinal) digunakan dengan
tepat dalam berbagai konteks.
·
Kata-kata
dirangkai dengan tepat untuk mendeskripsikan benda berdasarkan warna, bentuk,
asal (origin), ukuran, bahan,
jumlah dan kualitas.
·
Kata- kata
dirangkai dengan tepat untuk mendeskripsikan orang yang terkait dengan
profesi, kebangsaan, ciri-ciri fisik, kualitas, dan aktifitasnya.
·
Kata-kata
dirangkai dengan tepat untuk mendeskripsikan suatu kejadian berdasarkan waktu
(time of the day), nama-nama
hari/tanggal, bulan, tahun.
|
·
Religius
·
Toleransi
·
Disiplin
·
Kerja keras
·
Rasa Ingin tahu
·
Mandiri
·
Kreatif
|
·
Tes lisan
- Mendeskripsikan gambar
- Menyebutkan waktu,
bilangan.
- Menceritakan
- kejadian
secara
lisan.
·
Tes
tertulis:
- Pilihan ganda
- Menjodohkan
gambar.
- Menyusun paragraph pendek.
·
Penilaian sikap karakter
|
10
|
|
|
v Azar, B.S.1999. Understanding and
Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.
v Murphy, raymond, 1994, english Grammar in Use;A Reference and Practice
Book for Intermediate Students 2nd edition, UK Cambridge Universiy Press.
|
1.4
Menghasilkan
tuturan sederhana yang cukup untuk fungsi-fungsi dasar
|
..
· Adjectives for expressing feelings:
happy,
terrible, sad, etc
· Adjectives ‘ –ing’ vs
‘-ed’:
-
boring ›‹ bored
-
satisfying
satisfied
· Adjective set expressions: get bored;
turn bad, etc
· Subject – verb agreement: John is
very happy to see you.
· Grammar: Modals + Auxiliary
·
Expressions
and verb forms used in commands and
requests:
- Can you lend me
a pen, please?
- Come
here!; Stand up!
|
·
Listening:
− Dictation
− Listening for
information
− Completing passages
·
Speaking:
− Pronunciation
practice
− Dialogue practice
− In pairs, creating
and practising dialogues dealing with regret and apoligies, simpathy, asking
for and giving information, offering things and services.
− Expressing feelings
about certain events
·
Reading:
Reading for
information:
− Dialogues
− Stories which
stimulate readers’ emotion
|
·
Ungkapan
berbagai perasaan disampaikan dengan tepat
·
Ungkapan
permintaan dan pemberian ijin disampaikan dengan tepat
.
|
·
Religius
·
Toleransi
·
Disiplin
·
Kerja keras
·
Rasa Ingin tahu
· Bersahabat/komunikatif
·
Peduli social
·
Tanggung jawab
·
Mandiri
|
·
Tes lisan
− Dialog
− Merespon
Pernyataan
·
Tes
tertulis
- Melengkapi kalimat
- Membuat kalimat
berdasarkan gambar.
- Menyusun cerita.
·
Penilaian sikap karakter
|
18
|
|
|
v Djuharie,S. 2005. Communicative and
Interactive English.Bandung: Yrama Widya.
v Azar, B.S.1999. Understanding and
Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.
|
|
·
Responses
to commands:
- Yes,
I will.
- Certainly.
·
Expressions
used for offering things and services.
- Would you like to have some tea?
- Would you like to taste this food?
|
·
Writing:
− Completeing dialogues
− Rearranging jumbled
dialogues
− Composing short
stories (good or bad experiences)
|
·
Ungkapan
perintah dan permintaan digunakan secara tepat.
· Ungkapan penawaran barang dan jasa digunakan secara
tepat
|
|
|
|
|
|
|
1.5 Menjelaskan secara sederhana kegiatan yang sedang terjadi
|
·
Words and
expressions used in the context of telling or describing events.
- The students are cleaning the foor.
- When you arrive, the guests will be travelling around
the city.
·
Grammar:
Present continuous, future continuous:
- They are reading a magazine
-
They
will be writing a letter
·
Sentences
using ‘there + be’:
- There is a book
- There are some books
· Prepositions: in, on, at, under, etc.
- There is a napkin on the table
· Questions about events:
- How/When did it happen?
· Expessions of feelings / opinions concerning an event
- I was very shocked to learn about the number of the
victims.
|
· Listening:
− Matching pictures
and sentences.
− Completing passages
· Speaking:
− Pronunciation
practice
− Dialogue practice
telling what’s happening in pictures.
− Giving responses to
the events shown in pictures, films, or dramas.
− Dialogue practice
using “there”
· Writing:
− Writing short
paragraphs based on pictures.
|
·
Peristiwa
yang sedang terjadi diceritakan dengan tepat sesuai dengan waktu dan tempat
kejadian.
·
Pernyataan
dengan menggunakan ”there is/are” disampaikan dengan tepat sesuai dengan
waktu dan tempat kejadian.
·
Pertanyaan
tentang peristiwa yang sedang terjadi disampai-kan dengan tepat
·
Pengungkapan
perasaan / pendapat tentang peristiwa yang sedang terjadi disampaikan dengan
tepat
|
·
Religius
·
Toleransi
·
Disiplin
·
Kerja keras
·
Rasa Ingin tahu
· Bersahabat/Komunikatif
|
·
Tes lisan
− Menceritakan
gambar
− Dialog
·
Tes
tertulis
- Melengkapi
kalimat
- Menjawab soal cerita.
- Membuat kalimat
berdasarkan
- gambar.
·
Penilaian sikap karakter
|
12
|
|
|
v Maria,
Wirawan, Suhermawan. 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas
v Djuharie,S. 2005. Communicative and
Interactive English.Bandung: Yrama Widya.
v Kurniawan, Eri. 2008. English in
Vocatinal Context. Bandung: Grafindo Media Pratama.
v Azar, B.S.1999. Understanding and
Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.
|
1.6 Memahami memo dan menu sederhana, jadwal perjalanan kendaraan umum, dan
rambu-rambu lalu lintas
|
·
Samples of
memo and menu
·
Words and
expressions to explain signs and symbols:
- That “P” sign means that you can park here.
- The symbol “Lady” means that the toilet is for women.
- “No smoking” means that you are not allowed to smoke
in that area.
·
Samples of
time table and schedule
·
Degrees of
comparison:
- Bus is fast.
- Train is faster than the bus.
- Plane is the fastest of all.
- Travelling by plane is more convenient than travelling by bus.
·
Pronouns
and Reported Speech
|
·
Listening
- Dictation
- Completing memos and menus
- Matching pictures based on signs, symbols, time tables
and schedules given.
·
Speaking
− Pronunciation
practice
− Dialogue practice
involving memos, menus, signs, symbols, time tables and schedules
− Making sentences
using degrees of comparison, pronouns and reported speech.
· Writing
− Completing time
tables and schedules
− Writing sentences
using comparative degree, pronouns and reported speech.
− Composing memos and
menus.
|
·
Pesan
ditulis dalam bentuk memo dengan benar.
·
Memo yang
sudah ada dijelaskan dengan tepat.
·
Menu
ditulis dan dijelaskan dengan tepat.
·
Tanda-tanda
dan lambang (misalnya: rambu lalu lintas) dijelaskan dengan benar.
·
Berbagai
macam jadwal (time table) dibuat
dan dijelaskan dengan benar.
·
Bentuk
kata sifat dan keterangan digunakan secara tepat untuk membandingkan sesuatu.
|
·
Religius
·
Toleransi
·
Disiplin
·
Kerja keras
·
Rasa Ingin tahu
·
Peduli lingkungan
·
Tanggung jawab
·
Gemar membaca
|
·
Tes lisan:
- Menjawab pertanyaan secara
lisan
- Menjelaskan
jadwal perjalanan, rambu lalu
lintas, simbol
- dan tanda.
·
Tes
tertulis:
− Membuat memo
− Menulis menu
− Menulis jadwal
− Menjawab pertanyaan tentang menu, jadwal, memo, rambu
lalu lintas.
·
Penilaian sikap karakter
|
24
|
|
|
v Maria,
Wirawan, Suhermawan. 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas
v Djuharie,S. 2005. Communicative and
Interactive English.Bandung: Yrama Widya.
v Kurniawan, Eri. 2008. English in
Vocatinal Context. Bandung: Grafindo Media Pratama.
v Azar, B.S.1999. Understanding and
Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.
|
1.7 Memahami kata-kata dan istilah asing serta kalimat sederhana berdasarkan
rumus
|
·
Words and
expressions used in expressing preference:
- I prefer coffee to soft drink at this time of the day.
- I’d rather stay home over the weekend than go to
movies.
- I like badminton better than volley ball.
·
Conditional
sentence type 1:
- If
the weather is nice this morning, we can go to the beach.
·
Words and
expressions used to talk about capabilities:
- Can you swim to cross this river?
- When I was a child, I could (was able to) climb that
tree.
|
· Listening
− Dictation
− Listening for information: dialogues
− Listening and completing maps.
· Speaking
− Interviewing for one’s preferences and capabilities, asking
and giving directions based on maps given.
− Responding to questions using conditional sentences type 1.
·
Reading
− Reading
for information: passages, dialogues, etc.
− Identifying skills and capabilities from reading passages.
− Reading
and finding a location on the map
|
·
Berbagai
ungkapan untuk menyatakan pilihan (preferences)
digunakan dengan tepat.
·
Ungkapan
untuk menyatakan pengandaian (conditional
type I) digunakan dengan tepat.
·
Berbagai
ungkapan untuk menyatakan kemampuan (capabilities)
digunakan dengan tepat.
·
Ungkapan
untuk meminta dan memberi arah dan lokasi (direction) digunakan dengan tepat.
|
·
Religius
·
Toleransi
·
Disiplin
·
Kerja keras
·
Rasa Ingin tahu
·
Kreatif
|
· Tes lisan:
Dialog tentang
preference,
direction, capabilities, conditional.
·
Tes
tertulis:
− Melengkapi dialog
− Menuliskan arah/ petunjuk.
− pilihan ganda
· Penilaian sikap karakter
|
24
|
|
|
v Maria,
Wirawan, Suhermawan. 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas
v Djuharie,S. 2005. Communicative and
Interactive English.Bandung: Yrama Widya.
v Kurniawan, Eri. 2008. English in
Vocatinal Context. Bandung: Grafindo Media Pratama.
v Azar, B.S.1999. Understanding and
Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.
|
|
·
Words and
expressing used in asking for and giving direction (location):
- Could you tell me the way to the Zoo, please?
- Go straight on as far as the junction, then turn
left. The Zoo is on your left ...
·
Prepositions
of place: in front of, behind, beside,
dsb.
|
· Writing
− Writing sentences expressing preferences and capabilities,
directions or locations.
− Writing sentences using conditional type 1.
− Composing dialogues involving preferences and capabilities and
giving directions.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.8. Menuliskan undangan sederhana
|
·
Grammar
review:
- Modal: “will”, “could”, “would”
-
Prepositions: in, on at.
·
Samples of
invitation (personal invitation).
·
Parts of
personal invitations.
·
Contents,
style, spelling and punctuation.
|
· Listening
− Completing
invitations
− Listening for
information
· Speaking
− Pronunciation
practice
− Dialogue practice
− Responding to
questions dealing with invitations using “yes-no” and “wh-” questions.
− Telling about
invitations,
− Creating dialogues
in pair.
· Reading
− Reading for
information: invitations
· Writing
− Rearranging jumbled
sentences to create invitation
− Writing personal
invitations.
|
·
Sejumlah
kata dirangkai menjadi kalimat yang mengandung unsur undangan
·
Kalimat
dirangkai dengan benar untuk membentuk undangan
·
Undangan
sederhana (misalnya: undangan ulang tahun) dituliskan dengan benar.
|
·
Religius
·
Toleransi
·
Disiplin
·
Kerja keras
·
Rasa Ingin tahu
·
Gemar membaca
· Bersahabat/komunikatif
·
Kreatif
|
· Test lisan: Mengundang secara
lisan dan dialog
· Test tertulis:
Membuat undangan
· Penilaian sikap karakter
|
6
|
|
|
v Maria,
Wirawan, Suhermawan. 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas
v Djuharie,S. 2005. Communicative and
Interactive English.Bandung: Yrama Widya.
v Kurniawan, Eri. 2008. English in
Vocatinal Context. Bandung: Grafindo Media Pratama.
v Azar, B.S.1999. Understanding and
Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.
|
SILABUS
NAMA SEKOLA : SMK TARUNA MASMUR
MATA PELAJARAN : BAHASA INGGRIS
KELAS/SEMESTER : XI /
3 - 4
KOMPETENSI DASAR
|
MATERI PEMBELAJARAN
|
KEGIATAN PEMBELAJARAN
|
INDIKATOR
|
NILAI-NILAI
KARAKTER
|
PENILAIAN
|
ALOKASI WAKTU
|
SUMBER BELAJAR
|
||
TM
|
PS
|
PI
|
|||||||
2.1. Memahami percakapan sederhana sehari-hari baik dalam konteks profesional
maupun pribadi dengan orang bukan penutur asli
|
· Talking about hobbies and interests
- Do you like fishing?
- What do you like doing in your spare time?
· Guest handling
- What can I do for you, Sir?
- Welcome to our
hotel.
- I hope you enjoy the food.
Grammar Review
· Yes – No questions
- Are you a secretary?
· Question tags
- The board meeting starts at seven, doesn’t it?
|
·
Listening:
−
Answering questions based on recorded materials.
− Dialogues about guest handling
·
Speaking:
−
Telling about one’s own daily activities.
− Role playing about guest handling
·
Reading:
−
Answering questions about hobbies and interests
·
Writing:
−
Writing descriptions of other’s daily activities.
−
Writing sentences containing gerund .
|
· Pertanyaan dengan
pola yes-no questions dalam
konteks kegiatan sehari-hari diperagakan
dan dijawab dengan benar.
· Pertanyaan dengan pola question tags dalam konteks kegiatan sehari-hari diperagakan
dengan benar.
· Pertanyaan dengan
pola question words dalam
konteks kegiatan sehari-hari diperagakan
dan dijawab dengan benar
|
·
Religius
·
Kreatif
·
Rasa ingin tahu.
·
Santun
·
Komunikatif
·
Kerjasama
|
· Tes lisan
− Dialog
berpasang-an
· Tes tertulis
−
Melengkapi
kalimat
−
Pilihan Ganda
−
Membuat paragraf
pendek
· Penilaian sikap karakter
|
20
|
|
|
v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An
integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
(
BSE )
v Maskuri, LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.
v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative &
InteractiveEnglish,Yrama Widya.
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,2006.
|
|
· Questions with question words
- Where does the boss live?
- Why do you come late?
· Gerund as subjects and objects
- Smoking is dangerous.
- I don’t like fishing.
· Gerund as complement:
- Her job is sorting the mail.
· Gerund after preposition:
- Are you
interested in collecting stamps?
· Constructions with ‘too’ and ‘enough’
- The soup is too salty for me.
· - The hotel room is comfortable enough.
|
· Arranging
sentences containing “too” and “ enough”
|
· Berbagai bentuk dan ungkapan digunakan dengan tepat
untuk membicarakan kegemaran /hobi dan minat.
· Ungkapan untuk menangani tamu hotel, restoran, travel
agency, dll. diperagakan dengan benar.
|
|
|
|
|
|
|
2.2. Mencatat pesan-pesan sederhana baik dalam interaksi
langsung maupun melalui alat
|
·
Expressions
dealing with telephone conversations
Grammar
Review:
·
Personal
pronouns
- I – me – my – mine - myself
·
Reported
speech
- He said that you had to pay for the tickets
- He asked you to pay for the tickets.
- He wanted to know if you would be available in the
afternoon.
- He wanted to know where you put his umbrella.
§ Adjective Clause
· - Do you know the
staff who will be promoted our new division manager?
|
·
. Listening:
− Listening for information from recorded materials.
− Understanding telephone conversations
·
Speaking:
− Telling the infomation obtained from recorded
materials
− Role playing on telephone conversations
·
Writing:
− Writing messages based on telephone conversations
− Composing sentences using reported speech, personal
pronouns and adjective clause.
|
·
Pesan (message) yang diterima lewat telepon
dicatat dengan benar.
·
Pesan (message) yang diterima secara langsung
dicatat dengan benar
|
·
Religius
·
Toleransi
·
Kreatif
·
Demokratis
.
·
Bersahabat/komunikatif.
·
Rasa
ingin tahu
·
Kerjasama
|
·
Tes
tertulis
−
Melengkapi
kalimat
−
Membuat
kalimat dengan reported speech
−
Mencatat
pesan yang diterima
·
Tes lisan
− Menceritakan pesan yang diterima
· Penilaian sikap karakter
|
20
|
|
|
v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An
integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
(
BSE )
v Maskuri, LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.
v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, 2005,Communicative &InteractiveEnglish,Yrama
Widya.
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,
|
2.3. Merinci tugas pekerjaan dan latar belakang pendidikan yang dimilikinya
secara lisan dan tulisan
|
·
Telling about people’s job using the Simple present
tense:
- A
cook prepares food.
-
Pilots fly aeroplanes.
· Telling about people’s educational background using the
Simple past tense.
- She graduated from SMK 8 Bandung.
- The new secretary learned shorthand at the college.
· Samples of curriculum vitae
· Expressing facts and figures :
- The graph
shows that population growth has been high this last decade.
- The latest
data show that about three billion rupiahs have been spent for the
construction of the factory.
|
·
Listening:
− Dictation
− Answering dialogues given by the teacher
· Speaking
− Explaining someone’s profession
· Reading
− Understanding and discussing diagrams containing
facts and figures
· Writing
− Rewriting someone else’s curriculum vitae
− Writing one’s own curriculum vaitae
|
·
Bentuk
kata kerja digunakan dalam Simple
Present dengan tepat untuk menerangkan tugas dan pekerjaan berbagai macam
profesi.
·
Bentuk
kata kerja digunakan dalam Simple Past
dengan tepat untuk menerangkan latar belakang pendidikan berbagai macam
profesi.
·
Curriculum Vitae yang sederhana ditulis dengan benar.
·
Berbagai
ungkapan digunakan dengan tepat untuk menjelas-kan fakta dan angka (facts and figures) pada suatu sajian
data.
|
·
Religius
·
Kreatif
·
rasa ingin tahu.
·
Jujur.
·
menghargai prestasi.
|
· Tes lisan
−
Menjelaskan
profesi
−
Menjelaskan
diagram
· Tes tertulis
−
Melengkapi
kalimat/ form
−
Menulis curriculum
vitae
·
Penilaian sikap karakter
|
20
|
|
|
v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An
integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
(
BSE )
v Maskuri, LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.
v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative &
InteractiveEnglish,Yrama Widya.
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,
|
2.4. Menceritakan pekerjaan di masa lalu dan rencana kerja yang akan datang
|
·
Telling
about past events
- I saw the crowds were helping the accident victim.
- We had locked the room when she came.
· Telling about future plans
- The meeting will be over at two PM.
- When you arrive at the office, I will be conducting a
meeting.
· Sample of a personal letter (telling about past and
future events)
· Grammar review:
-
Relevant tenses.
|
· Listening
− Answering questions of one’s past experiences.
· Speaking
− Telling one’s own plans (future)
·
Reading
− Reading for information: dialogues, passages
·
Writing
− Composing personal letters
− Translation
|
·
Ungkapan
tentang kegiatan masa lampau dikemukakan dengan benar.
·
Ungkapan
untuk mengemuka-kan kegiatan di masa datang digunakan dalam Tense yang benar.
·
Surat
pribadi yang menceritakan tentang kehidupan masa lalu dan rencana di masa
depan ditulis dengan benar
|
·
Religius,
·
jujur,
·
rasa ingin tahu,
·
tanggung jawab.
·
Gemar membaca
|
· Tes lisan
−
Menceritakan
peristiwa masa lalu
−
Dialog
· Tes tertulis
−
Melengkapi
kalimat
−
Membuat
surat
−
Menerjemahkan
·
Penilaian sikap karakter
|
20
|
|
|
v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An
integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )
v Maskuri,LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.
v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative &
InteractiveEnglish,Yrama Widya.
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,
|
2.5. Mengungkapkan berbagai macam maksud hati
|
·
Giving
invitations
- Would you like to come to my place for dinner
tonight, please?
- With pleasure.
- I’m afraid I can’t, I’ve already got an appointment.
· Bargaining
- Is there any discount for this shirt?
- How about fifty thousand rupiahs?
· Expressing certainty
- I’m sure that it’s going to rain this afternoon.
- It must be him who called.
· Giving and responding to compliments
-
Fantastic!
-
You look beautiful tonight.
-
Thank you.
· Expressing opinions
- I
think that’s not true.
- What I have in my mind is that ....
|
·
Listening:
−
Answering questions based on dialogues about giving invitations, bargaining,
expressing certainty, compliments, expressing opinions, agreeing/disagreeing,
and arguing
·
Speaking:
−
Performing dialogues based on given situations.
·
Reading:
−
Answering questions based on written texts.
·
Writing:
−
Writing dialogues based on given situations
|
·
Ungkapan-ungkapan
untuk menyampaikan undangan digunakan dengan tepat.
·
Ungkapan-ungkapan
untuk melakukan tawar-menawar (bargaining)
digunakan dengan tepat.
·
Ungkapan-ungkapan
untuk menyatakan kepastian (certainty)
digunakan dengan tepat.
·
Ungkapan-ungkapan
untuk memberi dan merespon pujian digunakan dengan tepat.
|
·
Religius
·
Jujur
·
Gemar membaca
·
Peduli Sosial
·
Rasa Ingin Tahu
Kreatif
|
· Tes lisan melalui role play / dialog
· Tes tertulis
- Melengkapi dialog
- Menjawab pertanyaan
- Melengkapi kalimat
- Membuat
dialog
· Penilaian sikap karakter
|
24
|
|
|
v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An
integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )
v Maskuri,LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.
v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative &
InteractiveEnglish,Yrama Widya.
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,
|
|
·
Expressing
agreement/ disagreement:
-
You’re
right.
-
I’m afraid
you’ve got wrong information, Sir.
§ Expressing argument
-
Yes, but
don’t forget ...
-
That may
be so but ...
·
Grammar review
−
Conjunctions / concessive relationship.
− Constructions with “used to”:
a) be/get
used to + V-ing
b) used to +
Verb 1
− Noun
clause as object:
- I never believe that
there will be another rationalization.
|
|
· Ungkapan-ungkapan untuk menyatakan pendapat/opini
digunakan dengan tepat.
· Ungkapan-ungkapan untuk menyatakan persetujuan (agreeiing-disagreeing) digunakan
dengan tepat.
·
Ungkapan-ungkapan
untuk menyatakan argumentasi digunakan dengan benar.
|
|
|
|
|
|
|
2.6.
Memahami
instruksi-instruksi sederhana
|
·
Expressions used in describing processes:
- First, ...
- Next, ...
- Then...
- Finally ...
·
Expressions used in asking for and giving suggestions and
advice:
- What
do you recommend for a headache?
- You’d
better see a doctor.
·
Expressions used in asking necessity and obligation:
- We
must be there before the boss comes.
- It is
necessary for us to be there on time.
·
Expressions used in persuading and convincing:
- Why
don’t you try our special drink bandrek
to warm up your body.
- If I
were you, I would …
- I’m
sure you are on the right track.
- I bet
you could do it.
·
Grammar review:
−
Degrees of comparison
−
Imperatives
- Don’t smoke at the
|
·
Listening
− Listening for information on how things work.
− Dialogues about asking for and giving suggestions and
advice, necessity and obligations, convincing and persuading
·
Speaking
− Telling about how things work.
− Role playing how to ask for and give suggestions and
advice.
− Interviewing dealing with convincing and persuading,
necessity and oligations
·
Reading
− Reading for information: dialogue passages
· Writing
− Making dialogues based on the situations provided.
|
· Ungkapan-ungkapan untuk menggambarkan proses kerja dan
atau berfungsinya suatu alat dikemukakan dengan benar.
· Ungkapan-ungkapan untuk meminta dan memberi saran dan
nasihat (suggestion and advice)
digunakan secara tepat.
· Ungkapan-ungkapan untuk menyatakan keharusan dan
kewajiban (necessity and obligation) digunakan dengan
tepat.
·
Ungkapan-ungkapan
untuk meyakinkan dan membujuk orang lain (convincing
and persuading) agar menerima pendapat atau usulan yang diajukan
digunakan
|
·
Religius
·
Rasa Ingin tahu
·
Kraetif
·
Komunikatif
Gemar membaca
|
· Tes lisan
M
Menjelaskan prose kerja / cara
meng-operasikan alat
· Tes tertulis
-
Menjawab
pertanyaan
-
Pilihan
ganda
-
Membuat dialog
·
Penilaian sikap karakter
|
20
|
|
|
v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An
integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )
v Maskuri,LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.
v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative &
InteractiveEnglish,Yrama Widya.
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,
|
|
petrol
station
- Keep silent; the baby is
sleeping..
|
|
|
|
|
|
|
|
,
|
2.7. Membuat pesan-pesan pendek, petunjuk dan daftar dengan pilihan kata,
ejaan dan tata tulis yang berterima
|
·
Samples of short messages, directory, and lists.
Content, punctuation, and spelling.
|
·
Vocabulary game
·
Rearranging words / sentences
·
Composing short messages. Directions, or lists based on the
situation given by the teacher.
|
· Kata-kata dipilih dengan tepat dan dirangkai menjadi
pesan pendek, petunjuk atau daftar
· Kesimpulan dari suatu pembicaraan ditulis dengan benar
menjadi suatu pesan pendek, petunjuk, atau daftar
|
·
Religius
·
Kreatif
·
Rasa ingin tahu
·
Gemar membaca
·
Tanggung jawab
|
·
Tes lisan
-
Menyampaikan
pesan secara lisan
§ Tes tertulis
· Membuat pesan singkat dan atau petunjuk cara penggunaan
alat secara tertulis.
· Penilaian sikap karakter
|
10
|
|
|
v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An
integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )
v Maskuri ,LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.
v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative &
InteractiveEnglish,Yrama Widya
v .English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,
|
|
|
|
|
SILABUS
NAMA SEKOLAH :
SMK TARUNA MASMUR
MATA PELAJARAN :
Bahasa
Inggris
KELAS/SEMESTER :
XII/ 5
STANDAR KOMPETENSI : Berkomunikasi dengan
Bahasa Inggris setara Level Intermediate
KODE KOMPETENSI
: 3
ALOKASI WAKTU : 52 jam X 45 Menit
KOMPETENSI DASAR
|
MATERI PEMBELAJARAN
|
KEGIATAN PEMBELAJARAN
|
INDIKATOR
|
NILAI-NILAI KARAKTER
|
PENILAIAN
|
ALOKASI WAKTU
|
SUMBER BELAJAR
|
||
TM
|
PS
|
PI
|
|||||||
3.1
Memahami monolog
yang muncul pada situasi kerja tertentu
|
·
Short talks (advertisements, reports, announcements, dll)
·
Relevant
vocabulary
·
Derivatives.
·
Affixes :
prefixes, suffixes
|
·
Vocabulary
games
·
Listening
to recorded short talks
·
Discussion
·
Questions
and answers
|
·
Pertanyaan
mengenai informasi umum (general information) yang terkait dengan monolog
dijawab dengan benar.
·
Pertanyaan
mengenai isi monolog (detailed information) dijawab dengan benar
·
Monolog
yang muncul pada situasi kerja tertentu ditulis kembali dalam bentuk
intisari/summary (taking notes)
|
·
Religius
·
Kreatif
·
Komunikatif
·
Gemar
membaca
·
Rasa
angin tahu
·
Disiplin
·
Kerjasama
|
·
Tes lisan
-
Retelling,
summarizing
·
Tes
tertulis
-
menjawab
pertanyaan pilihan ganda atau essay
·
Penilaian sikap karakter
|
4
|
|
|
v Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1
(BSE). Jakarta:
DepDikNas
v Dra. Sri Lasminii,LKS “ Cahaya Mentari”
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,2006
|
3.2 Memahami percakapan terbatas dengan penutur asli
|
·
Percakapan
di telepon tentang reservasi
- Can I book two rooms for Saturday night,
please?
·
Reservation
forms
·
Future
tense
·
Response
to complaints
- I am very sorry, Sir
·
Expressions
dealing with arrangementt
- What about tonight?
- I’m sorry. I have got something to do
tomorrow. What about Sunday?
·
Expressions
dealing with confirmation and cancellation:
- I’d like to confirm my flight to Singapore.
- I regret to tell you that I
have to cancel our
appointmnet.
·
Modals
Auxiliary: WOULD
|
·
Listening:
−
Dialogues about reservations, complaints, arrangements, confirmations,
cancellations, imaginations, interviews.
−
Questions and answers about the dialogues mentioned above
·
Pronunciation practice
·
Speaking:
−
Dialogue practice with the above matters
·
Reading comprehension:
−
Reading dialogues and or letters
·
− Questions and answers
|
· Ungkapan-ungkapan untuk membuat reservasi yang
dilakukan oleh penutur asli ditanggapi dengan tepat
· Ungkapan-ungkapan untuk mengajukan keluhan yang
dilakukan oleh penutur asli ditanggapi dengan tepat.
· Ungkapan-ungkapan untuk membuat kesepakatan (arrangementI) digunakan dengan tepat.
· Ungkapan-ungkapan untuk memastikan dan membatalkan
kesepakatan dilakukan dengan tepat.
|
·
Religius
·
Jujur
·
Santun
·
Komunikatif
·
Cinta Damai
·
Tanggung Jawab
·
Kerjasama
·
Rasa Ingin Tahu
|
· Tes lisan
-
memperagakan
dialog secara berpasangan
· Tes tertulis
· Melengkapi dialog dan pilihan ganda
·
Penilaian sikap karakter
|
28
|
|
|
v Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1
(BSE). Jakarta:
DepDikNas
v Dra Sri Lasmini,LKS “ Cahaya Mentari.
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,2006
|
|
·
Expressions
dealing with unreal condition.
- If you came, you would see him.
·
Conditional
Types 2 and 3
·
Subjunctives
with wish, if only, would rather.
·
Answering
typical questions asked in interviews
- My name is....
- I apply for this position because ...
- I’m
interested in working here because
|
·
Writing:
−
Working in pairs to compose dialogues based on the situations given by the
teacher.
·
Grammar review about modal auxiliary “Would”, conditional
sentences (types 1 and 2), and subjunctive.
|
· Ungkapan-ungkapan untuk menyatakan keinginan atau
situasi yang tidak nyata baik untuk masa depan, masa kini atau masa lampau (conditional sentences and subjunctive wish)
digunakan dengan tepat.
Ungkapan-ungkapan
yang dipakai dalam wawancara digunakan secara tepat.
|
|
|
|
|
|
|
3.3
Menyajikan laporan
|
Presentation
skills:
-
How to open a speech
- How to propose ideas
- How to elaborate ideas
- How to close a speech
- How to handle questions
- How to use
body language
- How to
maintain audience’s
attention
- How to use presentation aids.
|
· Lecturing and discussiong about presentation skills
· Konsultasi dengan guru tentang penyiapan laporan
prakerin
· Writing
− Menyiapkan outline laporan prakerin dalam tayangan
Powerpoint atau transparansi
· Speaking:
− Menyajikan laporan prakerin
− Questions and answers.
|
· Outline laporan prakerin ditulis didalam powerpoint
slide atau transparansi dengan menggunakan kalimat yang singkat dan padat.
Laporan
prakerin disajikan secara lisan dalam bentuk presentasi yang benar
|
·
Religius
·
Kerja keras
·
Mandiri
·
Tanggung Jawab
|
·
Presentasi
· Tanya-jawab tentang isi presentasi
· Penilaian sikap karakter
|
2
|
|
|
v Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1
(BSE). Jakarta:
DepDikNas
v
Dra. Sri
Lasmini, LKS “ Cahaya Mentari”
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,2006
|
3.4
Memahami manual
penggunaan peralatan
|
· Manuals: (telephone installation, computer
installation, maintenance and repair, etc.)
· Relevant
vocabulary
· Antonym/Synonym
· Affixes: prefixes, suffixes.
|
· Vocabulary game
· Understanding and discussing about the manuals
· Questions and answers
· Retelling the content of the manuals.
|
· Pertanyaan-pertanyaan yang terkait dengan isi manual
penggunaan alat dijawab dengan benar.
· Petunjuk penggunaan peralatan (minimal dua manual)
diungkapkan kembali dengan kata-kata sendiri secara tepat.
|
·
Religius
·
Disiplin
·
Percaya Diri
· Rasa Ingin Tahu
|
· Tes lisan
- Retelling / questions and answers
· Tes tertulis
· multiple choice / essay
· Penilaian sikap karakter
|
6
|
·
|
·
|
v Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1
(BSE). Jakarta:
DepDikNas
v Dra. nSri Lasmini, LKS “ Cahaya Mentari”.
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,2006
|
3.5
Memahami
surat-surat bisnis sederhana
|
· Business documents: letters, faxes, memos,
advertisements, brochures, forms, questionnaires, etc.
· Relevant vocabulary
· Antonym/synonym
· Affixes: prefixes/suffixes
|
· . Vocabulary game
· Understanding and discussing about business letters
· Questions and answers
· Retelling the content of business letters.
|
· Pertanyaan yang terkait dengan isi surat-surat bisnis
dijawab dengan benar.
· Isi surat bisnis diceritakan kembali dengan benar.
|
·
Religius
·
Kreatif
·
Gemar membaca
|
· Tes lisan
Retelling / questions and answers
· Tes tertulis
· multiple choice / essay
· Penilaian sikap karakter
|
2
|
·
|
·
|
v Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1
(BSE). Jakarta:
DepDikNas
v Dra. Sri Lasmini, LKS “Cahaya Mentari”
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,2006
|
3.6
Memahami
dokumen-dokumen teknis
|
· SOP from a specific workplace (receptionist, waiter,
etc.)
· Relevant vocabulary
· Antonym/synonym
· Affixes: prefixes, suffixes
|
· . Vocabulary game
· Understanding and discussing about Standard Operating
Procedures (SOP)
· Questions and answers
· Retelling the content of Standard Operating Procedures
(SOP).
· Synonym – antonym
· Affixes: prefixes and suffixes
|
· Pertanyaan yang terkait dengan isi Standard Operating Procedure (SOP) dijawab dengan benar.
· Standard
Operating Procedure (SOP) di
tempat kerja diceritakan kembali dengan kata-kata sendiri dengan benar.
|
·
Religius
·
Disiplin
·
Tanggung Jawab
|
·
Tes lisan
- Retelling
·
Tes
tertulis
- composing
· Penilaian sikap karakter
|
4
|
·
|
·
|
v Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1
(BSE). Jakarta:
DepDikNas
v Dra. Sri Muyani, LKS “ Cahaya Mentari”
v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama
,Bandung ,2006
|
3.7 Menulis surat bisnis dan laporan sederhana
|
· Samples of business letters
· Parts of a letter:
-
The letter head
-
Date
-
Inside address
-
Opening salutation
-
The body
- Closing salutation
-
Signature
· Samples of advertisement on job vacancy
· Samples of letters of application
|
· Understanding and discussing about parts of business
letters.
· Understanding and discussing the content of samples of
business letters.
· Understanding and discussing about advertisements on
job vacancies.
· Writing:
− Composing the reply of business letters.
− Composing application letters to respond the above
mentioned advertisements
−
Composing report of Job Training (prakerin
|
· Surat-surat bisnis (tawaran, pesanan, enquiry dll) dibuat secara sederhana.
· Surat-surat bisnis (tawaran, pesanan, enquiry dll) dibalas secara tertulis
dengan benar.
· Iklan lowongan pekerjaan direspon dengan membuat surat
lamaran dengan benar.
· Laporan prakerin disajikan dalam bentuk laporan
tertulis.
|
·
Religius
·
Disiplin
·
Tanggung
Jawab
·
Kreatif
·
Rasa
Ingin Tahu
|
· Tes tertulis
· composition
· Penilaian sikap karakte
|
4
|
·
|
·
|
v Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1
(BSE). Jakarta:
DepDikNas
v Dra. Sri Mulayani, LKS “ Cahaya Mentari
English
in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,2006
|
Keterangan:
TM :
Tatapmuka
PS :
Praktik di Sekolah (2 jam praktIk di sekolah setara dengan 1 jam tatap muka)
PI :
Praktek di Industri (4 jam praktIk di Du/Di setara dengan 1 jam tatap muka)
|
|
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar