Kamis, 03 Desember 2015

contoh silabus SMK Kelas X, XI, XII TKJ



SILABUS
NAMA SEKOLAH                                :  SMK TARUNA MASMUR
MATA PELAJARAN                             :   BAHASA INGGRIS
KELAS/SEMESTER                            :   X. TKJ / 1-2
STANDAR KOMPETENSI                  :   Berkomunikasi dengan Bahasa Inggris setara Level Novice
KODE KOMPETENSI                          :   1
ALOKASI WAKTU                                :   118 jam X 45 menit



KOMPETENSI DASAR
MATERI PEMBELAJARAN
KEGIATAN PEMBELAJARAN
INDIKATOR
NILAI-NILAI KARAKTER

PENILAIAN
ALOKASI WAKTU
SUMBER BELAJAR
TM
PS
PI
1. 1  Memahami ungkapan-ungkapan dasar pada interaksi sosial untuk kepentingan kehidupan

·   Greetings and leave takings
− Good morning.
− How are you?
− I’m fine, thanks
− See you later.

·   Introducing
− May I introduce myself.
   I am Budi.
− Ani, this is Ida.
− Nice to meet you.

·   Thanking
− Thank you very much.
− You are welcome.


·  Listening
− About greetings, introducing, thanking, leave takings, and apologizing
− Listening for information
− Dictation

·  Speaking
− Saying greetings,  introducing, thanking, leave takings, and apologizing
− Role playing, dialogues, introducing, thanking, leave takings, and apologizing
− Telling one’s self


·   Ucapan salam (greetings) pada saat bertemu dan berpisah digunakan secara tepat

·   Memperkenalkan diri sendiri dan orang lain diperagakan dengan tepat


·   Berbagai ungkapan  terima kasih dan responnya digunakan secara tepat


·   Religius
·   Disiplin
·   Kerja Keras
·   Kreatif
·   Rasa Ingin tahu
·                Bersahabat/komunikatif
·   Cinta Damai
·   Menghargai prestasi
·   Jujur
·                 
·   Tes lisan: Memperagakan dialog secara berpasangan

·   Tes tertulis: Melengkapi dialog

·   Penilaian sikap karakter

18


v  Binhan, Philip, 2006.:How To Say It” penerbit Kanisius

v Richard, jack C 2006, Person to Person;Starter, Student Book, New York, Oxford University Press

v Long J C richards M.N, 1985, Breakthrough; A Course In English Communication Practice new York, Oxford University Press.



·   Apologizing
− I am sorry for ...
− Please forgive me ..

·   Words and expressions used to show regrets and apologies:
- I’m sorry that ...

·   Words and expressions used to express sympathy:
- I’m sorry to hear that

·   Grammar Review
− Personal Pronoun  (Subject  &  possessive)
v I – my
v You – your
− Simple Present Tense :
   to be & Verb 1

·  Reading for information
 − Short  passages
 − Dialogues

·  Writing
− Completing dialogues
− Arranging jumbled    dialogues
− Composing dialogues
·  Berbagai ungkapan penyesalan dan permintaan maaf serta responnya diperagakan secara tepat
·   Ungkapan penyesalan dan permintaan maaf serta pemberian responnya disampaikan dengan tepat.

·  Ungkapan simpati serta pemberian respon terhadapnya disampaikan dengan tepat





v Azar, B.S.1999. Understanding and Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.

v Murphy, raymond, 1994, english Grammar in Use;A Reference and Practice Book for Intermediate Students 2nd edition, UK Cambridge Universiy Press.

1.2   Menyebutkan benda-benda, orang, ciri-ciri, waktu, hari, bulan, dan tahun

·    Adjectives showing colours, quality, size, shape, age, origin, material
- green, good, big, old, Indonesian, wooden, dsb.

·    Profession, nationality
- She is a doctor
- She is from Indonesia. So she is Indonesian

·    Adjectives showing physical (appearance), non-physical (characteristic)
- beautiful, humorous dsb

·    Nouns showing time, day, date, month, year
-  six o’clock, Sunday, 1st of May, July, 2006

·   Grammar review:
Singular – plural nouns.
-  book – books
-  box - boxes
-  child – children
-  fish – fish

·    Listening
− Matching pictures with words
− Dictation
− Listening for information

·    Speaking:
− Naming objects, quality of objects and persons, professions, nationalities, and time of the day.

·    Reading:
− Reading for information

·    Writing:
− Completing passages with suitable words

·   Nama-nama benda dan kata yang mendeskripsikan benda yang terkait dengan warna, bentuk, asal (origin), ukuran, bahan, jumlah dan kualitas disebutkan dengan tepat.

·   Kata-kata yang mendeskripsikan orang yang terkait dengan profesi, kebangsaan, ciri-ciri fisik, kualitas, dan aktifitasnya disebutkan dengan tepat.

·   Waktu (time of the day), nama-nama hari/tanggal, bulan, tahun disebutkan dengan tepat.

·   Religius
·   Toleransi
·   Disiplin
·   Kerja keras
·   Rasa Ingin tahu
·   Mandiri
·    Kreatif
·    Tes lisan: Mendeskripsikan  gambar secara lisan

·    Tes tertulis:
− Meleng kapi  kalimat
− Pilihan ganda
− Memberi label  pada gambar
− Menjawab pertanyaan  cerita.

·    Penilaian sikap karakter

6


v  Binhan, Philip, 2006.:How To Say It” penerbit Kanisius

v Richard, jack C 2006, Person to Person;Starter, Student Book, New York, Oxford University Press

v Long J C richards M.N, 1985, Breakthrough; A Course In English Communication Practice new York, Oxford University Press.


1.3 Mendeskripsikan benda-benda, orang, ciri-ciri, waktu, hari, bulan, dan tahun

·  Cardinal and ordinal numbers
− ten, twenty, first, fifth, dsb

·  Adjectives of quality: good, beautiful, dsb

·  Adjectives of size:
big, small, medium, dsb.

·  Adjectives of shape: round, square, triangle dsb.

·  Adjectives of age: old, new, young, dsb.

·  Adjectives of colour: blue, red,yellow,  dsb.

·  Nationality, profession
John is an American.
− He is a very busy chef

·  Adjective in series: a beautiful big U-shaped wooden house.

·  Description of events:
The accident happened at nine PM on Monday, the 26th of July 2006.

·  Antonym / synonym
-  Pretty = beautiful
-  Big X small
·       Listening:
− Matching pictures with words.
− Dictation
− Listening for information

·       Speaking:
− Describing things, people, profession, and nationalities
− Telling numbers, responding to questions about numbers.
− Discussing things based on physical appearance.
− Role playing dialogues

·       Reading:
− Understanding and discussing passages.

·       Writing:
− Describing things
− Matching numbers and the way they are said.
− Arranging jumbled paragraphs.
− Composing dialogues involving the use of numbers in various contexts
− Writing paragraphs based on pictures.
·   Bilangan (cardinal / ordinal) digunakan dengan tepat dalam berbagai konteks.

·   Kata-kata dirangkai dengan tepat untuk mendeskripsikan benda berdasarkan warna, bentuk, asal (origin), ukuran, bahan, jumlah dan kualitas.

·   Kata- kata dirangkai dengan tepat untuk mendeskripsikan orang yang terkait dengan profesi, kebangsaan, ciri-ciri fisik, kualitas, dan aktifitasnya.

·   Kata-kata dirangkai dengan tepat untuk mendeskripsikan suatu kejadian berdasarkan waktu (time of the day), nama-nama hari/tanggal, bulan, tahun.

·   Religius
·   Toleransi
·   Disiplin
·   Kerja keras
·   Rasa Ingin tahu
·   Mandiri
·   Kreatif

·    Tes lisan
-  Mendeskripsikan gambar
-  Menyebutkan waktu,  bilangan.
-  Menceritakan
-  kejadian  secara  
 lisan.
      
·      Tes tertulis:
-   Pilihan ganda
-   Menjodohkan  gambar.
-   Menyusun paragraph pendek.

·    Penilaian sikap karakter

10


v Azar, B.S.1999. Understanding and Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.

v Murphy, raymond, 1994, english Grammar in Use;A Reference and Practice Book for Intermediate Students 2nd edition, UK Cambridge Universiy Press.

1.4   Menghasilkan tuturan sederhana yang cukup untuk fungsi-fungsi dasar

..
·   Adjectives for expressing feelings: happy, terrible, sad,   etc

·   Adjectives ‘ –ing’ vs  ‘-ed’:
-   boring ›‹ bored
-   satisfying satisfied
·   Adjective set expressions: get bored; turn bad, etc
·   Subject – verb agreement: John is very happy to see you.
·   Grammar: Modals + Auxiliary
·   Expressions and verb forms used  in commands and requests:
- Can you lend me a pen, please?
- Come here!; Stand up!

·    Listening:
− Dictation
− Listening for information
− Completing passages

·    Speaking:
− Pronunciation practice
− Dialogue practice
− In pairs, creating and practising dialogues dealing with regret and apoligies, simpathy, asking for and giving information, offering things and services.
− Expressing feelings about certain events

·    Reading:
Reading for information:
− Dialogues
− Stories which stimulate readers’ emotion


·   Ungkapan berbagai perasaan disampaikan dengan tepat

·   Ungkapan permintaan dan pemberian ijin disampaikan dengan tepat

.
·   Religius
·   Toleransi
·   Disiplin
·   Kerja keras
·   Rasa Ingin tahu
·   Bersahabat/komunikatif
·   Peduli social
·   Tanggung jawab
·   Mandiri

·   Tes lisan
− Dialog
− Merespon 
   Pernyataan

·    Tes tertulis
- Melengkapi kalimat
- Membuat  kalimat berdasarkan gambar.
- Menyusun cerita.

·    Penilaian sikap karakter


18



v Djuharie,S. 2005. Communicative and Interactive English.Bandung: Yrama Widya.


v Azar, B.S.1999. Understanding and Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.



·   Responses to commands:
- Yes, I will.
- Certainly.

·   Expressions used for offering things and services.
- Would you like to have some tea?
- Would you like to taste this food?
·    Writing:
− Completeing dialogues
− Rearranging jumbled dialogues
− Composing short stories (good or bad experiences)

·   Ungkapan perintah dan permintaan digunakan secara tepat.

·  Ungkapan penawaran barang dan jasa digunakan secara tepat






1.5   Menjelaskan secara sederhana kegiatan yang sedang terjadi

·   Words and expressions used in the context of telling or describing events.
- The students are cleaning the foor.
- When you arrive, the guests will be travelling around the city.

·   Grammar: Present continuous, future continuous:
-   They are reading a magazine
-   They will be writing a letter

·   Sentences using ‘there + be’:
-   There is a book
-   There are some books

·   Prepositions: in, on, at, under, etc.
- There is a napkin on the table

·   Questions about events:
- How/When did it     happen?

·   Expessions of feelings / opinions concerning an event
- I was very shocked to learn about the number of the victims.

·    Listening:
− Matching pictures and sentences.
− Completing passages

·    Speaking:
− Pronunciation practice
− Dialogue practice telling what’s happening in pictures.
− Giving responses to the events shown in pictures, films, or dramas.
− Dialogue practice using “there”

·    Writing:
− Writing short paragraphs based on pictures.
·   Peristiwa yang sedang terjadi diceritakan dengan tepat sesuai dengan waktu dan tempat kejadian.

·   Pernyataan dengan menggunakan ”there is/are” disampaikan dengan tepat sesuai dengan waktu dan tempat kejadian.

·   Pertanyaan tentang peristiwa yang sedang terjadi disampai-kan dengan tepat

·   Pengungkapan perasaan / pendapat tentang peristiwa yang sedang terjadi disampaikan dengan tepat
·   Religius
·   Toleransi
·   Disiplin
·   Kerja keras
·   Rasa Ingin tahu
·   Bersahabat/Komunikatif

·    Tes lisan
− Menceritakan gambar
− Dialog

·    Tes tertulis
- Melengkapi  kalimat
- Menjawab soal cerita.
- Membuat  kalimat berdasarkan
- gambar.

·    Penilaian sikap karakter


12


v  Maria, Wirawan, Suhermawan. 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas

v Djuharie,S. 2005. Communicative and Interactive English.Bandung: Yrama Widya.

v Kurniawan, Eri. 2008. English in Vocatinal Context. Bandung: Grafindo Media Pratama.

v Azar, B.S.1999. Understanding and Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.

1.6   Memahami memo dan menu sederhana, jadwal perjalanan kendaraan umum, dan rambu-rambu lalu lintas

·   Samples of memo and menu

·   Words and expressions to explain signs and symbols:
- That “P” sign means that you can park here.
- The symbol “Lady” means that the toilet is for women.
- “No smoking” means that you are not allowed to smoke in that area.

·       Samples of time table and schedule

·       Degrees of comparison:
- Bus is fast.
- Train is faster than the bus.
- Plane is the fastest of all.
- Travelling by plane is more convenient than travelling by bus.

·       Pronouns and Reported Speech
·    Listening
-  Dictation
-  Completing memos and menus
-  Matching pictures based on signs, symbols, time tables and schedules given.

·    Speaking
− Pronunciation practice
− Dialogue practice involving memos, menus, signs, symbols, time tables and schedules
− Making sentences using degrees of comparison, pronouns and reported speech.

·    Writing
− Completing time tables and schedules
− Writing sentences using comparative degree, pronouns and reported speech.
− Composing memos and menus.

·   Pesan ditulis dalam bentuk memo dengan benar.

·   Memo yang sudah ada dijelaskan dengan tepat.

·   Menu ditulis dan dijelaskan dengan tepat.

·   Tanda-tanda dan lambang (misalnya: rambu lalu lintas) dijelaskan dengan benar.

·   Berbagai macam jadwal (time table) dibuat dan dijelaskan dengan benar.

·   Bentuk kata sifat dan keterangan digunakan secara tepat untuk membandingkan sesuatu.
·   Religius
·   Toleransi
·   Disiplin
·   Kerja keras
·   Rasa Ingin tahu
·   Peduli lingkungan
·   Tanggung jawab
·   Gemar membaca

·    Tes lisan:
- Menjawab pertanyaan  secara lisan
- Menjelaskan  jadwal perjalanan, rambu lalu  lintas, simbol
- dan tanda.

·    Tes tertulis:
− Membuat  memo
− Menulis  menu
− Menulis  jadwal
− Menjawab    pertanyaan    tentang menu, jadwal, memo, rambu lalu lintas.

·   Penilaian sikap karakter


24


v  Maria, Wirawan, Suhermawan. 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas

v Djuharie,S. 2005. Communicative and Interactive English.Bandung: Yrama Widya.

v Kurniawan, Eri. 2008. English in Vocatinal Context. Bandung: Grafindo Media Pratama.

v Azar, B.S.1999. Understanding and Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.

1.7   Memahami kata-kata dan istilah asing serta kalimat sederhana berdasarkan rumus

·   Words and expressions used in expressing preference:
- I prefer coffee to soft drink at this time of the day.
- I’d rather stay home over the weekend than go to movies.
- I like badminton better than  volley ball.

·   Conditional sentence type 1:
- If the weather is nice this morning, we can go to the beach.

·   Words and expressions used to talk about capabilities:
- Can you swim to cross this river?
- When I was a child, I could (was able to) climb that tree.


·    Listening
− Dictation
− Listening for information: dialogues
− Listening and completing maps.

·    Speaking
− Interviewing for one’s preferences and capabilities, asking and giving directions based on maps given.
− Responding to questions using conditional sentences type 1.

·    Reading
− Reading for information: passages, dialogues, etc.
− Identifying skills and capabilities from reading passages.
− Reading and finding a location on the map


·   Berbagai ungkapan untuk menyatakan pilihan (preferences) digunakan dengan tepat.

·   Ungkapan untuk menyatakan pengandaian (conditional type I) digunakan dengan tepat.

·   Berbagai ungkapan untuk menyatakan kemampuan (capabilities) digunakan dengan tepat.

·   Ungkapan untuk meminta dan memberi arah dan lokasi (direction) digunakan dengan tepat.
·   Religius
·   Toleransi
·   Disiplin
·   Kerja keras
·   Rasa Ingin tahu
·   Kreatif

·  Tes lisan:
Dialog tentang 
 preference,  direction, capabilities, conditional.

·   Tes tertulis:
− Melengkapi  dialog
− Menuliskan arah/ petunjuk.
− pilihan ganda

·  Penilaian sikap karakter

24


v  Maria, Wirawan, Suhermawan. 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas

v Djuharie,S. 2005. Communicative and Interactive English.Bandung: Yrama Widya.

v Kurniawan, Eri. 2008. English in Vocatinal Context. Bandung: Grafindo Media Pratama.

v Azar, B.S.1999. Understanding and Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.


·   Words and expressing used in asking for and giving direction (location):
- Could you tell me the way to the Zoo, please?
- Go straight on as far as the junction, then turn left. The Zoo is on your left ...

·   Prepositions of place: in front of, behind, beside, dsb.
·   Writing
− Writing sentences expressing preferences and capabilities, directions or locations.
− Writing sentences using conditional type 1.
− Composing dialogues involving preferences and capabilities and giving directions.









1.8.  Menuliskan undangan sederhana
·   Grammar review:
-   Modal: “will”, “could”, “would”
-   Prepositions: in, on at.

·   Samples of invitation (personal invitation).

·   Parts of personal invitations.

·   Contents, style, spelling and punctuation.
·   Listening
− Completing invitations
− Listening for information

·    Speaking
− Pronunciation practice
− Dialogue practice
− Responding to questions dealing with invitations using “yes-no” and “wh-” questions.
− Telling about invitations,
− Creating dialogues in pair.

·    Reading
− Reading for information: invitations

·       Writing
− Rearranging jumbled sentences to create invitation
− Writing personal invitations.
·   Sejumlah kata dirangkai menjadi kalimat yang mengandung unsur undangan

·   Kalimat dirangkai dengan benar untuk membentuk undangan

·   Undangan sederhana (misalnya: undangan ulang tahun) dituliskan dengan benar.
·   Religius
·   Toleransi
·   Disiplin
·   Kerja keras
·   Rasa Ingin tahu
·   Gemar membaca
·   Bersahabat/komunikatif
·   Kreatif

·  Test lisan: Mengundang secara  lisan dan dialog

·  Test tertulis:
Membuat undangan

·  Penilaian sikap karakter

6


v  Maria, Wirawan, Suhermawan. 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas

v Djuharie,S. 2005. Communicative and Interactive English.Bandung: Yrama Widya.

v Kurniawan, Eri. 2008. English in Vocatinal Context. Bandung: Grafindo Media Pratama.

v Azar, B.S.1999. Understanding and Using English Grammar (Third Edition). America: Longman.







SILABUS
NAMA SEKOLA                                   :  SMK TARUNA MASMUR
MATA PELAJARAN                             :   BAHASA INGGRIS
KELAS/SEMESTER                            :   XI / 3 - 4
STANDAR KOMPETENSI                  :   Berkomunikasi dengan Bahasa Inggris setara Level Elementary
KODE KOMPETENSI                          :   2
ALOKASI WAKTU                                :  134    jam X 45 menit


KOMPETENSI DASAR
MATERI PEMBELAJARAN
KEGIATAN PEMBELAJARAN
INDIKATOR
NILAI-NILAI KARAKTER

PENILAIAN
ALOKASI WAKTU
SUMBER BELAJAR
TM
PS
PI
2.1.  Memahami percakapan sederhana sehari-hari baik dalam konteks profesional maupun pribadi dengan orang bukan penutur asli
·   Talking about hobbies and interests
- Do you like fishing?
- What do you like doing in your spare time?
·   Guest handling
- What can I do for you, Sir?
- Welcome to  our hotel.
- I hope you enjoy the food.
  Grammar Review
·   Yes – No questions
- Are you a secretary?
·   Question tags
- The board meeting starts at seven, doesn’t it?










·   Listening:
− Answering questions based on recorded materials.
− Dialogues about guest handling
·   Speaking:
− Telling about one’s own daily activities.
  Role playing about guest handling
·   Reading:
− Answering questions about hobbies and interests
·   Writing:
− Writing descriptions of other’s daily activities.
− Writing sentences containing gerund .
·   Pertanyaan dengan  pola yes-no questions dalam konteks kegiatan sehari-hari diperagakan  dan dijawab dengan benar.
·   Pertanyaan dengan pola question tags dalam konteks kegiatan sehari-hari diperagakan dengan benar.
·   Pertanyaan dengan  pola question words dalam konteks kegiatan sehari-hari diperagakan  dan dijawab dengan benar


·   Religius
·   Kreatif
·   Rasa ingin tahu.
·   Santun
·   Komunikatif
·   Kerjasama

·      Tes lisan
   Dialog berpasang-an

·      Tes tertulis
   Melengkapi
     kalimat
  Pilihan Ganda
  Membuat  paragraf   
    pendek
·   Penilaian sikap karakter
20


v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )

v Maskuri, LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.

v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative & InteractiveEnglish,Yrama Widya.

v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,2006.



·   Questions with question words
- Where does the boss live?
- Why do you come late?
·   Gerund as subjects and objects
- Smoking is dangerous.
- I don’t like fishing.
·   Gerund as complement:
- Her job is sorting the mail.
·   Gerund after preposition:
-  Are you interested in collecting stamps?
·   Constructions with ‘too’ and ‘enough’
- The soup is too salty for me.
·   - The hotel room is comfortable enough.


·  Arranging sentences containing “too” and “ enough”
·   Berbagai bentuk dan ungkapan digunakan dengan tepat untuk membicarakan kegemaran /hobi dan minat.
·   Ungkapan untuk menangani tamu hotel, restoran, travel agency, dll. diperagakan dengan benar.











2.2.  Mencatat pesan-pesan sederhana baik dalam interaksi langsung maupun melalui alat
·   Expressions dealing with telephone conversations
Grammar Review:
·   Personal pronouns
- I – me – my – mine - myself
·   Reported speech
- He said that you had to pay for the tickets
- He asked you to pay for the tickets.
- He wanted to know if you would be available in the afternoon.
- He wanted to know where you put his umbrella.
§  Adjective Clause
·   -  Do you know the staff who will be promoted our new division manager?
·       . Listening:
− Listening for information from recorded materials.
− Understanding telephone conversations
·       Speaking:
− Telling the infomation obtained from recorded materials
− Role playing on telephone conversations
·       Writing:
− Writing messages based on telephone conversations
− Composing sentences using reported speech, personal pronouns and adjective clause.

·   Pesan (message) yang diterima lewat telepon dicatat dengan benar.
·   Pesan (message) yang diterima secara langsung dicatat dengan benar
·    Religius
·    Toleransi
·    Kreatif
·    Demokratis .
·    Bersahabat/komunikatif.
·    Rasa ingin tahu
·    Kerjasama





·       Tes tertulis
    Melengkapi kalimat
    Membuat kalimat dengan reported speech
    Mencatat pesan yang diterima

·       Tes lisan
    Menceritakan pesan yang diterima
·   Penilaian sikap karakter
20


v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )

v Maskuri, LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.

v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, 2005,Communicative &InteractiveEnglish,Yrama Widya.

v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,




2.3.  Merinci tugas pekerjaan dan latar belakang pendidikan yang dimilikinya secara lisan dan tulisan

·    Telling about people’s job using the Simple present tense:
- A cook prepares food.
- Pilots fly aeroplanes.
·      Telling about people’s educational background using the Simple past tense.
- She graduated from SMK 8 Bandung.
- The new secretary learned shorthand at the college.
·      Samples of curriculum vitae

·      Expressing facts and figures :
-  The graph shows that population growth has been high this last decade.
-  The latest data show that about three billion rupiahs have been spent for the construction of the factory.


·         Listening:
− Dictation
− Answering dialogues given by the teacher
·       Speaking
− Explaining someone’s profession
·       Reading
− Understanding and discussing diagrams containing facts and figures
·       Writing
− Rewriting someone else’s curriculum vitae
− Writing one’s own curriculum vaitae

·   Bentuk kata kerja digunakan dalam Simple Present dengan tepat untuk menerangkan tugas dan pekerjaan berbagai macam profesi.
·   Bentuk kata kerja digunakan dalam Simple Past dengan tepat untuk menerangkan latar belakang pendidikan berbagai macam profesi.
·   Curriculum Vitae yang sederhana ditulis dengan benar.
·   Berbagai ungkapan digunakan dengan tepat untuk menjelas-kan fakta dan angka (facts and figures) pada suatu sajian data.
·   Religius
·   Kreatif
·   rasa ingin tahu.
·   Jujur.
·   menghargai prestasi.

·      Tes lisan
    Menjelaskan profesi
    Menjelaskan diagram

·      Tes tertulis
    Melengkapi kalimat/ form
    Menulis curriculum vitae
·       Penilaian sikap karakter

20


v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )

v Maskuri, LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.

v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative & InteractiveEnglish,Yrama Widya.

v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,




2.4.  Menceritakan pekerjaan di masa lalu dan rencana kerja yang akan datang

·   Telling about past events
- I saw the crowds were helping the accident victim.
- We had locked the room when she came.
·   Telling about future plans
- The meeting will be over at two PM.
- When you arrive at the office, I will be conducting a meeting.
·   Sample of a personal letter (telling about past and future events)
·   Grammar review:
- Relevant tenses.

·       Listening
− Answering questions of one’s past experiences.
·       Speaking
− Telling one’s own plans (future)
·       Reading
− Reading for information: dialogues, passages
·       Writing
− Composing personal letters
− Translation


·   Ungkapan tentang kegiatan masa lampau dikemukakan dengan benar.
·   Ungkapan untuk mengemuka-kan kegiatan di masa datang digunakan dalam Tense yang benar.
·   Surat pribadi yang menceritakan tentang kehidupan masa lalu dan rencana di masa depan ditulis dengan benar
·   Religius,
·   jujur,
·    rasa ingin tahu,
·   tanggung jawab.
·   Gemar membaca


·      Tes lisan
    Menceritakan peristiwa masa lalu
    Dialog

·      Tes tertulis
    Melengkapi kalimat
    Membuat surat
    Menerjemahkan

·        Penilaian sikap karakter
20


v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )

v Maskuri,LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.

v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative & InteractiveEnglish,Yrama Widya.

v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,




2.5.  Mengungkapkan berbagai macam maksud hati
·   Giving invitations
- Would you like to come to my place for dinner tonight, please?
- With pleasure.
- I’m afraid I can’t, I’ve already got an appointment.
·      Bargaining
- Is there any discount for this shirt?
- How about fifty thousand rupiahs?
·      Expressing certainty
- I’m sure that it’s going to rain this afternoon.
- It must be him who called.
·      Giving and responding to compliments
- Fantastic!
- You look beautiful tonight.
- Thank you.
·      Expressing opinions
- I think that’s not true.
- What I have in my mind is that ....


·   Listening:
− Answering questions based on dialogues about giving invitations, bargaining, expressing certainty, compliments, expressing opinions, agreeing/disagreeing, and arguing
·   Speaking:
− Performing dialogues based on given situations.
·   Reading:
− Answering questions based on written texts.
·   Writing:
− Writing dialogues based on given situations
·   Ungkapan-ungkapan untuk menyampaikan undangan digunakan dengan tepat.
·   Ungkapan-ungkapan untuk melakukan tawar-menawar (bargaining) digunakan dengan tepat.
·   Ungkapan-ungkapan untuk menyatakan kepastian (certainty) digunakan dengan tepat.
·   Ungkapan-ungkapan untuk memberi dan merespon pujian digunakan dengan tepat.

·   Religius
·   Jujur
·   Gemar membaca
·   Peduli Sosial
·   Rasa Ingin Tahu
Kreatif
·      Tes lisan melalui role play / dialog

·      Tes tertulis
-   Melengkapi dialog
-   Menjawab pertanyaan
-   Melengkapi kalimat
-   Membuat dialog

·  Penilaian sikap karakter
24


v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )

v Maskuri,LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.

v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative & InteractiveEnglish,Yrama Widya.

v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,


·         Expressing agreement/ disagreement:
-         You’re right.
-         I’m afraid you’ve got wrong information, Sir.
§  Expressing argument
-         Yes, but don’t forget ...
-         That may be so but ...
·   Grammar review
− Conjunctions / concessive relationship.
− Constructions with “used to”:
    a) be/get  used to + V-ing
    b) used to + Verb 1
− Noun clause as object:
      -   I never believe that
         there will be another rationalization.

·  Ungkapan-ungkapan untuk menyatakan pendapat/opini digunakan dengan tepat.
·  Ungkapan-ungkapan untuk menyatakan persetujuan (agreeiing-disagreeing) digunakan dengan tepat.
·   Ungkapan-ungkapan untuk menyatakan argumentasi digunakan dengan benar.







2.6.  Memahami instruksi-instruksi sederhana
·   Expressions used in describing processes:
- First, ...
- Next, ...
- Then...
- Finally ...
·      Expressions used in asking for and giving suggestions and advice:
- What do you recommend for a headache?
- You’d better see a doctor.
·      Expressions used in asking necessity and obligation:
- We must be there before the boss comes.
- It is necessary for us to be there on time.
·      Expressions used in persuading and convincing:
- Why don’t you try our special drink bandrek to warm up your body.
- If I were you, I would …
- I’m sure you are on the right track.
- I bet you could do it.
·       Grammar review:
− Degrees of comparison
− Imperatives
- Don’t smoke at the
·       Listening
− Listening for information on how things work.
− Dialogues about asking for and giving suggestions and advice, necessity and obligations, convincing and persuading
·       Speaking
− Telling about how things work.
− Role playing how to ask for and give suggestions and advice.
− Interviewing dealing with convincing and persuading, necessity and oligations
·       Reading
− Reading for information: dialogue passages
·       Writing
− Making dialogues based on the situations provided.


·   Ungkapan-ungkapan untuk menggambarkan proses kerja dan atau berfungsinya suatu alat dikemukakan dengan benar.
·   Ungkapan-ungkapan untuk meminta dan memberi saran dan nasihat (suggestion and advice) digunakan secara tepat.
·   Ungkapan-ungkapan untuk menyatakan keharusan dan kewajiban (necessity and obligation) digunakan dengan tepat.
·   Ungkapan-ungkapan untuk meyakinkan dan membujuk orang lain (convincing and persuading) agar menerima pendapat atau usulan yang diajukan digunakan
·   Religius
·   Rasa Ingin tahu
·   Kraetif
·   Komunikatif
Gemar membaca
·      Tes lisan
M       Menjelaskan prose kerja /   cara meng-operasikan alat

·      Tes tertulis
-         Menjawab pertanyaan
-         Pilihan ganda
-         Membuat dialog

·        Penilaian sikap karakter
20


v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )

v Maskuri,LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.

v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative & InteractiveEnglish,Yrama Widya.

v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,

                                                                                                                              

petrol
  station
- Keep silent; the baby is  sleeping..









,
2.7.  Membuat pesan-pesan pendek, petunjuk dan daftar dengan pilihan kata, ejaan dan tata tulis yang berterima
·   Samples of short messages, directory, and lists.
Content, punctuation, and spelling.
·         Vocabulary game
·         Rearranging words / sentences
·         Composing short messages. Directions, or lists based on the situation given by the teacher.
·   Kata-kata dipilih dengan tepat dan dirangkai menjadi pesan pendek, petunjuk atau daftar
·   Kesimpulan dari suatu pembicaraan ditulis dengan benar menjadi suatu pesan pendek, petunjuk, atau daftar
·   Religius
·   Kreatif
·   Rasa ingin tahu
·   Gemar membaca
·   Tanggung jawab
·         Tes lisan
-         Menyampaikan pesan secara lisan

§  Tes tertulis
·   Membuat pesan singkat dan atau petunjuk cara penggunaan alat secara tertulis.
·   Penilaian sikap karakter
10


v Agus Widyanto dkk, 2008,Effective Communication An integrated course of English For Vocational high School.Jakarta. Depdiknas.
( BSE )

v Maskuri ,LKS “Aktual “ ,Gema Aksara.

v Drs.O.Setiawan Djuharie,M.Pd, Communicative & InteractiveEnglish,Yrama Widya

v .English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,






SILABUS
NAMA SEKOLAH                               : SMK TARUNA MASMUR
MATA PELAJARAN                           : Bahasa Inggris
KELAS/SEMESTER                             : XII/  5
STANDAR KOMPETENSI                                                : Berkomunikasi dengan Bahasa Inggris setara Level Intermediate
KODE KOMPETENSI                         : 3
ALOKASI WAKTU                              : 52  jam X  45 Menit



KOMPETENSI DASAR
MATERI PEMBELAJARAN
KEGIATAN PEMBELAJARAN
INDIKATOR
NILAI-NILAI KARAKTER

PENILAIAN
ALOKASI WAKTU
SUMBER BELAJAR
TM
PS
PI
3.1   Memahami monolog yang muncul pada situasi kerja tertentu

·   Short talks (advertisements, reports, announcements, dll)
·   Relevant vocabulary
·   Derivatives.
·   Affixes : prefixes, suffixes
·   Vocabulary games
·   Listening to recorded short talks
·   Discussion
·   Questions and answers

·   Pertanyaan mengenai informasi umum (general information) yang terkait dengan monolog dijawab dengan benar.
·   Pertanyaan mengenai isi monolog (detailed information) dijawab dengan benar
·   Monolog yang muncul pada situasi kerja tertentu ditulis kembali dalam bentuk intisari/summary (taking notes)


·   Religius
·    Kreatif
·    Komunikatif
·   Gemar membaca
·   Rasa angin tahu
·   Disiplin
·   Kerjasama

·      Tes lisan
-   Retelling, summarizing

·      Tes tertulis
-   menjawab pertanyaan pilihan ganda atau essay
·   Penilaian sikap karakter
4


v  Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas

v  Dra. Sri Lasminii,LKS “ Cahaya Mentari”

v  English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,2006



3.2   Memahami percakapan terbatas dengan penutur asli

·   Percakapan di telepon tentang reservasi
- Can I book two rooms for Saturday night, please?
·   Reservation forms
·   Future tense
·   Response to complaints
- I am very sorry, Sir
·   Expressions dealing with arrangementt
- What about tonight?
- I’m sorry. I have got something to do tomorrow. What about Sunday?
·   Expressions dealing with confirmation and cancellation:
- I’d like to confirm my flight to  Singapore.
  - I regret to tell you that I  
    have to cancel our    
    appointmnet.
·   Modals Auxiliary: WOULD

·   Listening:
− Dialogues about reservations, complaints, arrangements, confirmations, cancellations, imaginations, interviews.
− Questions and answers about the dialogues mentioned above
·   Pronunciation practice
·   Speaking:
− Dialogue practice with the above matters
·   Reading comprehension:
− Reading dialogues and or letters
·   − Questions and answers
·   Ungkapan-ungkapan untuk membuat reservasi yang dilakukan oleh penutur asli ditanggapi dengan tepat
·   Ungkapan-ungkapan untuk mengajukan keluhan yang dilakukan oleh penutur asli ditanggapi dengan tepat.
·   Ungkapan-ungkapan untuk membuat kesepakatan (arrangementI) digunakan dengan tepat.
·   Ungkapan-ungkapan untuk memastikan dan membatalkan kesepakatan dilakukan dengan tepat.

·   Religius
·   Jujur
·   Santun
·   Komunikatif
·   Cinta Damai
·   Tanggung Jawab
·   Kerjasama
·   Rasa Ingin Tahu




·      Tes lisan
-         memperagakan dialog secara berpasangan

·      Tes tertulis
·   Melengkapi dialog dan pilihan ganda
·   Penilaian sikap karakter
28


v  Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas

v  Dra Sri Lasmini,LKS “ Cahaya Mentari.

v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,2006












·   Expressions dealing with unreal condition.
- If you came, you would see him.
·   Conditional Types 2 and 3
·   Subjunctives with wish, if only, would rather.
·   Answering typical questions asked in interviews
- My name is....
- I apply for this position because ...
- I’m interested in working here because
·   Writing:
− Working in pairs to compose dialogues based on the situations given by the teacher.
·   Grammar review about modal auxiliary “Would”, conditional sentences (types 1 and 2), and subjunctive.
·   Ungkapan-ungkapan untuk menyatakan keinginan atau situasi yang tidak nyata baik untuk masa depan, masa kini atau masa lampau (conditional sentences and subjunctive wish) digunakan dengan tepat.
Ungkapan-ungkapan yang dipakai dalam wawancara digunakan secara tepat.




















3.3   Menyajikan laporan

Presentation skills:
- How to open a speech
    - How to propose ideas
    - How to elaborate ideas
    - How to close a speech
    - How to handle questions
    - How to use body language
    - How to maintain audience’s 
      attention
    - How to use presentation  aids.
·   Lecturing and discussiong about presentation skills
·   Konsultasi dengan guru tentang penyiapan laporan prakerin
·   Writing
− Menyiapkan outline laporan prakerin dalam tayangan Powerpoint atau transparansi
·   Speaking:
− Menyajikan laporan prakerin
− Questions and answers.

·   Outline laporan prakerin ditulis didalam powerpoint slide atau transparansi dengan menggunakan kalimat yang singkat dan padat.
Laporan prakerin disajikan secara lisan dalam bentuk presentasi yang benar
·   Religius
·   Kerja keras
·   Mandiri
·   Tanggung Jawab
·        Presentasi
·   Tanya-jawab tentang isi presentasi
·   Penilaian sikap karakter
2


v  Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas

v  Dra. Sri Lasmini, LKS “ Cahaya Mentari”


v English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,2006








3.4   Memahami manual penggunaan peralatan

·   Manuals: (telephone installation, computer installation, maintenance and repair, etc.)
·    Relevant vocabulary
·   Antonym/Synonym
·   Affixes: prefixes, suffixes.

·   Vocabulary game
·   Understanding and discussing about the manuals
·   Questions and answers
·   Retelling the content of the manuals.

·   Pertanyaan-pertanyaan yang terkait dengan isi manual penggunaan alat dijawab dengan benar.
·   Petunjuk penggunaan peralatan (minimal dua manual) diungkapkan kembali dengan kata-kata sendiri secara tepat.
·   Religius
·   Disiplin
·   Percaya Diri
·   Rasa Ingin Tahu
·      Tes lisan
-   Retelling / questions and answers

·      Tes tertulis
·   multiple choice / essay
·   Penilaian sikap karakter
6
·    
·    
v  Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas
v  Dra. nSri Lasmini, LKS “ Cahaya Mentari”.
v  English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,2006
3.5   Memahami surat-surat bisnis sederhana

·   Business documents: letters, faxes, memos, advertisements, brochures, forms, questionnaires, etc.
·   Relevant vocabulary
·   Antonym/synonym
·   Affixes: prefixes/suffixes
·   . Vocabulary game
·   Understanding and discussing about business letters
·   Questions and answers
·   Retelling the content of business letters.

·   Pertanyaan yang terkait dengan isi surat-surat bisnis dijawab dengan benar.
·   Isi surat bisnis diceritakan kembali dengan benar.
·   Religius
·   Kreatif
·   Gemar membaca

·      Tes lisan
Retelling / questions and answers

·      Tes tertulis
·   multiple choice / essay
·   Penilaian sikap karakter


2
·    
·    
v  Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas
v  Dra. Sri Lasmini, LKS “Cahaya Mentari”
v  English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,2006
3.6   Memahami dokumen-dokumen teknis

·   SOP from a specific workplace (receptionist, waiter, etc.)
·   Relevant vocabulary
·   Antonym/synonym
·   Affixes: prefixes, suffixes

·   . Vocabulary game
·   Understanding and discussing about Standard Operating Procedures (SOP)
·   Questions and answers
·   Retelling the content of Standard Operating Procedures (SOP).
·   Synonym – antonym
·   Affixes: prefixes and suffixes

·   Pertanyaan yang terkait dengan isi Standard Operating Procedure (SOP) dijawab dengan benar.
·   Standard Operating Procedure (SOP) di tempat kerja diceritakan kembali dengan kata-kata sendiri dengan benar.
·   Religius
·   Disiplin
·   Tanggung Jawab
·      Tes lisan
-   Retelling

·      Tes tertulis
-   composing
·   Penilaian sikap karakter
4
·    
·    
v  Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas
v  Dra. Sri Muyani, LKS “ Cahaya Mentari”
v  English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,2006


3.7   Menulis surat bisnis dan laporan sederhana
·   Samples of business letters
·   Parts of a letter:
- The letter head
- Date
- Inside address
- Opening salutation
- The body
-  Closing salutation
- Signature
·   Samples of advertisement on job vacancy
·   Samples of letters of application

·   Understanding and discussing about parts of business letters.
·   Understanding and discussing the content of samples of business letters.
·   Understanding and discussing about advertisements on job vacancies.
·   Writing:
− Composing the reply of business letters.
− Composing application letters to respond the above mentioned  advertisements
− Composing report of Job Training (prakerin

·   Surat-surat bisnis (tawaran, pesanan, enquiry dll) dibuat secara sederhana.
·   Surat-surat bisnis (tawaran, pesanan, enquiry dll) dibalas secara tertulis dengan benar.
·   Iklan lowongan pekerjaan direspon dengan membuat surat lamaran dengan benar.
·   Laporan prakerin disajikan dalam bentuk laporan tertulis.
·  Religius
·  Disiplin
·  Tanggung Jawab
·  Kreatif
·  Rasa Ingin Tahu



·      Tes tertulis
·   composition
·   Penilaian sikap karakte
4
·    
·    
v  Eri Kurniawan, Arief Kurniawan, 2008. English For SMK 1 (BSE). Jakarta: DepDikNas

v  Dra. Sri Mulayani, LKS “ Cahaya Mentari

English in Vocational Conteks, Grafindo Media Pratama ,Bandung ,2006
Keterangan:
TM          : Tatapmuka
PS           : Praktik di Sekolah (2 jam praktIk di sekolah setara dengan 1 jam tatap muka)
PI            : Praktek di Industri (4 jam praktIk di Du/Di setara dengan 1 jam tatap muka)









               
Kepala SMK Masmur





Drs. H.M. HUSNI THAMRIN MA.MS.i
 
Guru PPL





LILY HAYATI
( NPM : 126311288 )
 
Guru Pamong





RAHMAD SOFYAN MUDA S.Pd
 
                Mengetahui,                                                                                                                                           Pekanbaru,    juli 2015

Tidak ada komentar:

Posting Komentar